Nieuwe Mobipunt Hubs versterken duurzaam vervoer en bereikbaarheid
Op de NS-stations van Schagen en Den Helder en bij de TESO-terminal in Den Helder kunnen reizigers voortaan makkelijker zien welke op- en overstapmogelijkheden er zijn naar bijvoorbeeld (deel)fiets, - auto, bus en trein. Op 13 september 2024 onthulden de wethouders Hans Heddes (gemeente Schagen) en Mark Versteeg (gemeente Hollands Kroon), in aanwezigheid van gedeputeerde Jeroen Olthof (provincie Noord-Holland) en de veerdienst TESO, drie nieuwe informatiezuilen van de ‘Mobipunt Hubs’.
Met het plaatsen van hub-informatiezuilen sluiten de Mobipunten zich aan bij het provinciale en landelijke netwerk van mobiliteitshubs. Een Mobipunt Hub is een op- of overstappunt, op of in de nabijheid van openbaar vervoer, naar vormen van deelmobiliteit zoals deelfietsen, -scooters en deelauto’s. Wie met openbaar en deelvervoer reist, kan met behulp van het landelijk netwerk van mobiliteitshubs makkelijk op bestemming komen. Wethouder Hans Heddes benadrukte het belang van goede bereikbaarheid voor de gemeente Schagen. “Met de nieuwe informatiezuilen bij de Mobipunt Hubs stimuleren we het gebruik van openbaar vervoer en maken we overstappen van vervoermiddel voor iedereen makkelijker. Ik vind het vandaag dan ook een mooi moment om hierbij stil te staan”, aldus wethouder Hans Heddes (gemeente Schagen).
Gelijke inrichting en uitstraling
Directe aanleiding voor het plaatsen van de nieuwe informatiezuilen van Mobipunten zijn landelijke afspraken over de uitstraling en inrichting van mobiliteitshubs. Met de nieuwe informatiezuilen voldoen de Mobipunt Hubs aan de nieuwe landelijke (CROW)-richtlijn. Dit betekent voor reizigers dat het niet uitmaakt of je in de Kop van Noord-Holland of in Zeeland een deelfiets of -auto zoekt, overal wordt dit op dezelfde manier aangegeven. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “In Noord-Holland werken we aan een netwerk van mobiliteitshubs in heel de provincie, van dicht bij huis tot in de verschillende steden en regio’s. Dat hebben we beschreven in de Hub strategie. Met de omvorming van Mobipunt Hubs op deze stations is dat nu in de Kop te zien. En dat is een belangrijke stap.”
Met deze nieuwe informatiezuilen hebben de Mobipunt Hubs voortaan dezelfde, herkenbare uitstraling als de mobiliteitshubs op andere plekken in het land. En dat laat Mobipunten niet alleen zien op straat. De website van Mobipunten krijgt hiertoe een nieuwe naam en een nieuw jasje.
Groei door samenwerking
De bestaande Mobipunten bij grotere ov-knooppunten, zoals NS-stations en busterminals, laten inmiddels een goed gebruik zien. En krijgen met deze nieuwe inrichting een nieuwe impuls. Mobipunten zag echter ook dat op een aantal Mobipunten de gebruikscijfers te laag waren en er weinig zicht is op groei. Deze punten stoppen. In samenwerking met wijk- en dorpsraden gaat Mobipunten op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Ook komt er een bedrijvenaanpak via grotere bedrijven en instellingen en wordt samenwerking aangegaan met regionale publiekstrekkers. Op die manier verwacht Mobipunten beter aan te sluiten op de vraag en het aanbod te kunnen uitbreiden. Daarbij wordt continu de kwaliteit en betrouwbaarheid van het aanbod aan deelvervoer gemonitord en verbeterd.